tisdag 23 december 2008

Alien vs Predator (2004)

Eller Xenomorph vs Yautja som man skulle kalla den om man vore en riktig hardcore-nörd. Xenomorph är nämligen den vetenskapliga benämningen på varelserna i Alien-filmerna och Yautja är det namnet som varelserna som vanligen kallas predators kallar sig själva.
Sådärja, nu har jag nog lyckats skrämma bort de få eventuella läsare av min blogg som jag skulle kunna ha. Fortfarande kvar? Inte bortskrämd av mina nördskills? Okej, så trevligt.
Jag såg filmen strax efter den kom och mindes inte den speciellt detaljerat men såg nu om den. Folk brukar dissa den rätt hårt men så jävla illa tycker jag inte den är.
Visst den håller ju knappast samma klass som de tidiga Alienfilmerna eller ens The Predator men som dassig skräpfilm funkar den helt okej tycker jag.
Man får lösgöra sig från förväntan att den skall leva upp till nån av filmerna den härstammar ifrån helt enkelt.
Visst det blir lite mycket mot slutet när när den överlevande Yautjan tillverkar vapen åt vår hjältinna men man får svälja det. Liksom viss dialog som kunnat vara mindre töntig.
Men schyssta fightscener och helt okej actionrulle enligt mig.
En film behöver inte jämnt vara bra, underhållande kan räcka det med.
Dessutom är Lance Hendriksen med! Bara det är skäl nog att se en film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar