lördag 27 december 2008

Death proof (2007)

Aka Fötter överallt! Quentin Tarantino. Vad kan man säga? Han är lite speciell iaf. Sätter man på tvn och det går någon retro och hipp film som filmar in på flickors fötter i tid och otid (speciellt otid), så har man antagligen hamnat framför en av Tarantinos filmer.
Början av filmen är gjord så det ska se ut som på bioduken, raspig film dvs. Filmen hackar ibland som om det vore från en gammal filmrulle och några frames från filmen saknas.
Sedan efter första delen av filmen så blir det helt plötsligt bra kvalité på filmen, men svartvitt. Detta håller i sig en 10 minuter eller så tills det blir färg igen. Själv är jag inget fan av att det ska ändras sådär bara för att det skall vara hippt, coolt och annorlunda men visst, det är inget som stör mig alltför mycket iaf.
Filmen är indelad i två delar som båda handlar om två helt orelaterade gäng tjejer som råkar korsa vägar med 'Mike the Stuntman'. Såleda är det två stundtals sega, ibland smått underhållande sekvenser när man skall lära känna de två tjejgängen. Det andra gängets introduktionssekvenser drog ner på filmens tempo en del tycker jag. Men när väl Micke the stuntman är med så är det rätt underhållande, han spelas av Kurt Russel. Vem diggar inte Kurt Russel menar jag? Jag gör det iaf, han är bra och skön i filmen och är den största behållningen i filmen. Ojämn och konstig film, konstig för konstighetens skull vilket jag inte gillar men ändå, inte en usel film heller direkt. Vill ni se en cool Kurt Russel åka bil och vara allmänt farlig så kan det vara en okej film. Skön lång biljakt också i slutet som är sevärd. Mest konstigheten och färdsträckorna mellan Kurt Russelhärligheten som gör det mindre bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar